Wednesday

Merisik~


Wednesday
Salam

Mood arini ok ok jek. Malas jek rasanye nak keje. Nak berkepit jek ngan budak montel tu. Leh?? Mane leh..ibu kene kejela~

Macam biasala aku dengar radio masa nak pergi keje. Diorang cakap pasal merisik releven ke zaman sekarang ni?? banyak gakla yang cakap xrelevan coz zaman sekarang masing2 dah kenal antara satu sama lain. Pastu dah di bawa kehulu kehilir, dating sana sini. Ada pemanggil yang cakap releven sesangat coz pengalaman dia merisik perempuan yang akan bertunang keesokkan harinya. Nasib baik dia merisik dulu. Kalau x, mau malu besar dia coz amik hak orang. Pastu diorang call sorang profeser ni. Prof tu cakap memang perlu merisik zaman sekarang ni coz, dari merisik tu kita tau susur galur family dia, pastu kita dapat tau status sebenar aweks kita tu. Zaman sekarang ni macam2 hal leh berlaku. Takde sat upon yang mustahil. Dengan kita dia cakap anak dara. Bila dirisik rupanye dia bini orang anak 4 ko..amik~~

Orang cakap, “biar mati anak, jangan mati adat”. Ada sebab nenek moyang kita wat adat tu semua. Tapi kita jangan la terlalu percaya & taksub sangat pada adat tu. Takut lain plak jadinye. Yang elok kita jadikan tauladan ye tak??

Macam aku plak, family incik suami ada datang merisik ngan family dia. Aku ingat masa tu time raya. Coz mak aku masak makanan raya. Nasi impit n lauk2 nye tu. Tapi bukanla nak Tanya aku ni dah berpunya ke lom. Coz aku memang selalu pegi umah kakak2nye tu. Just kenal mengenali antara family jek. Masa merisik tu gak  tetapkan tarikh pertunangan kitorang. Selang sebulan pas merisik tu kitorang tunang.

Aku n incik suami tunang 6bulan lebih jek. Pastu nikah. Alhamdulillah kitorang dah ada anak sekarang. Tula kisah aku.. hihi~~



0 comments: