Friday

Pengalaman BERSALIN~~


Friday
Sementara memori aku masih fresh pasal ni, baik aku story..

Semuanya bermula pada pepagi buta 9/5/11 lebih kurang kol 4lebih a.m. camtu..time ngandung aku mmg kerap bangun malam untuk kencing. Kebetulan malam tu aku n suami tido kat ruang tamu. Masa nak bgn g toilet tu aku nampak ada tompokan air kat tempat aku baring.Aku just ignores jek. Tapi rasa pelik gakla ape air yang mengalir kat kaki aku ni.

 So, pas kencing,aku pon masuk dlm bilik. Masa aku berdiri tu terasa air mengalir laju n bertakung gakla air kat tempat aku berdiri tu..dlm atini dh suspek,ni mesti air ketuban. Aku pon terus kejut laki aku yg ngah tido dgn nyenyak tu. Kelam kabut gila dia bgn,tapi yg kelakar,nyempat lagi dia iron seluar dia..huhu~aku call mak aku bgtau mgkin aku nak bersalin n akupon mandi n siap2 nak g hospital. Aku mmg xrasa sakit langsung. Selamba je aku turun tangga.Umah aku flat.xde lift..aku dok tingkat 2..mak aku sampai. Mak aku siap pimpin tangan aku ke kereta..hihi~~pastu muncul la laki aku dengan kelam kabut..terus g hospital.

 Mak aku pergi kemudian. Nasib baik jalan clear je coz baru kol 5a.m. camtu..Masa on the way tu, aku dh start sakit ckit..makin lama makin kuat sakitnye..sampai hospital lbh kurang 5:30am. Daftar, n masuk wad utk periksa bukaan. Bukaan baru 3cm.Katil penuh, so,aku dok katil dalam bilik ape ntah aku xingat..time tu mmg dh start contraction nye..tuhan je yang tau sakitnye..plak tu suami xleh masuk.1jam sekali doctor masuk utk periksa bukaan. Pas bukaan dh 4cm, masa tu dalam kol 11am kot.

Aku di bawa ke dewan bersalin utk stanby. Sebelum tu, aku keluar g jumpa mak aku n suami.Minta maaf semua..nangis2 aku~huhu..Nasib baik dlm dewan bersalin suami leh tunggu. Adala kawan utk aku borak.Tapi xborak pon.Aku dok cbuk mengerang kesakitan.Suami aku tenangkan aku. Tak tahan sangat rasa sakit. Aku minta suami aku panggil nurse utk bagi aku ubat tahan sakit. Lama gak aku tunggu nurse tu nak bagi aku ubat tahan sakit. Pas dia cocok ubat tahan sakit tu kat punggung, xde efek lagsungpon.Cuma rasa lalok je nak tido. Ntah bile aku tertido aku pon xtau. Sedar2 je,nurse kejut utk cek bukaan. Dh 10cm. Nurse panggil doctor utk bersalinkan aku.Sangat berdebar!!!hanya tuhan je yang tau rasa sakitnye.
Masa tu dlm kol 3:30pm..hampir sejam gak aku meneran untuk keluarkan..hampir give up dh aku..kalau korang nak tau, hamper 10org tgk aku beranak ok..malu mmg malu,tp sakit mengatasi segalanya..dlm pikiran aku hanya pk utk keluarkan anak aku ni..dgn sokongan suami kat sisi aku akhirnya aku selamat melahirkan

NUR ADLEENA FAREESYA

jam 4:29pm..alhamdulillah~~

0 comments: